Doe mee met het 10 Stoetenfestival!

Soms eens de fiets. Nu en dan de bus, tram of trein. Autodelen of carpoolen. Een stukje te voet. Veranderen van vervoer, dat bougeert goed! Breng jij de modal shift al in praktijk? Zorg jij zoals duizenden andere mensen in en rond Antwerpen voor gezondere mobiliteit en lucht?

Laat zien dat minder voor de auto kiezen kán.
Dat veranderen van vervoer leuk en makkelijk is.

Voor wie geshift is: gratis 10 Stoetenfestival

De Ringlandband onder leiding van Bert Embrechts, met Bart Cannaerts, Stef Kamil Carlens, Jo Lemaire, Jan Hautekiet, Tine Embrechts, Guga Baul, Pieter Embrechts, Slongs Dievanongs, Sarah Ferri, Patrick Riguelle, … speelt ten dans in Spoor Oost, om 16 uur. Maar de benen losgooien in polonaise, dat doen we onderweg al! Op de fiets of skates, met de bromfiets of waterbus … 10 indrukwekkende stoeten vertrekken vooraf op 10 verschillende plaatsen in Antwerpen. Diverse organisaties (waaronder TreinTramBus, Cambio, Swapfiets, Blue-Bike,…) zullen op de mobiliteitsmarkt tijdens het 10 Stoetenfestival tips geven voor een modal shift.

Bekijk hier de routebeschrijvingen en download het routeplan en rugnummer voor de stoet van jouw keuze:

Ik kom te voet
Ik ben andersmobiel
Ik kom met skates, skateboard, skeelers, rolschaatsen of step
Ik kom met de fiets
Ik kom met de elektrische fiets
Ik kom met de bus of de tram
Ik kom met de waterbus
Ik kom met een bromfiets of motor
Ik kom met de auto

Ik sluit niet aan bij een stoet, maar kom rechtstreeks naar Spoor Oost

Liefhebber van fietsen, varen, rollen, stappen of wat dan ook, maar toch liever niet in groep? Geen probleem. Je kan ook rechtstreeks naar Spoor Oost komen en er samen met ons vanaf 16 uur een fijn feest van maken.

De routes van de stoeten van het 10 stoetenfestival. Download het plan in pdf formaat.

Lees hier waarom een modal shift naar duurzamer verkeer dringend nodig is. 

Lees hier ook het memorandum van Ademloos, Ringland en stRaten-generaal met concrete aanbevelingen voor de (toekomstig) verkozenen. Je kan het op het 10 Stoetenfestival komen onderschrijven aan de infostands van de burgerbewegingen.

 

 

Wat vooraf ging

Begin 2014 lanceert Ringland een totaaloplossing voor mobiliteit en leefbaarheid in en om Antwerpen. Het voorstel creëert een niet te stoppen dynamiek. In het straatbeeld duiken duizenden affiches op, fietsers laten aan iedereen weten: ‘Ik wil op Ringland fietsen’, en langs de Ring planten burgers en organisaties met een hart voor Antwerpen de vlag van Ringland. Festivals, evenementen en bekende gezichten verbreden het draagvlak.
Burgers participeren via crowdfunding aan studies die het voorstel verfijnen en onderbouwen.
Ook overheden zijn steeds meer geïnteresseerd in het plan. De Antwerpse gemeente- en districtsraadsleden, het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering luisteren, stellen vragen en raken mee overtuigd van deze unieke kans.

75.000 Antwerpenaars steunen het idee voor een nieuwe volksraadpleging, omdat ze niet geloven dat de bestaande plannen voor de Oosterweelverbinding verenigbaar zijn met een volledige overkapping. Samen met een procedure bij de Raad van State door de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, houden ze zo de druk op de ketel om tot een politiek akkoord te komen.

En plots gaat het snel. De inzichten zijn gegroeid, de plannen meer en meer verfijnd, en dankzij intendant Alexander D’Hooghe verbetert ook de verstandhouding tussen de betrokken instanties en burgers.
Begin 2017, amper drie jaar na de start, sluit Ringland samen met stRaten-generaal en Ademloos, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering het Toekomstverbond, een akkoord dat moet leiden tot de volledige overkapping.

In de zomer krijgen zes ontwerpteams de opdracht om, onder leiding van de intendant, de overkapping concreet uit te werken.

Ringland in een notendop

Ringland pleit van bij het begin voor een totaaloplossing, zowel voor de mobiliteit als voor de leefbaarheid, in en rond Antwerpen. De volledige overkapping van de Ring is dé oplossing voor meer ruimte en groen, vlot en veilig verkeer, een betere gezondheid en een veel grotere leefbaarheid.

Ringland formuleerde enkele essentiële uitgangspunten:

  • scheiding van doorgaand en stedelijk verkeer, om de Ring vlotter en veiliger te maken
  • minder verplaatsingen met de auto, ten voordele van meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer
  • het sluiten van de Ring als sluitstuk van het hele verhaal, met een verplaatsing van het zwaar en doorgaand (haven)verkeer naar het noorden
  • groene verbindingen tussen stad en rand, Luchtbal en Merksem,…

Toekomstverbond in een notendop

In 2017 sluiten de burgerbewegingen en de overheden het Toekomstverbond, een akkoord om samen tot een volledige overkapping te komen.

Daarin komen de partijen overeen dat:

  • alvast 1,25 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de eerste fase van de volledige overkapping
  • de Oosterweelverbinding er toch komt, maar enkel voor stadsregionaal verkeer, terwijl het doorgaand verkeer het Haventracé rond de stad moet volgen
  • de mobiliteit in de grote vervoersregio (van Beveren tot Brecht) verbeterd moet worden via een Routeplan 2030, waardoor het aantal verplaatsingen met de auto vermindert, dankzij een modal shift naar meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer (modal split 75/25 naar 50/50)
  • er voortaan constructief wordt samengewerkt, met inspraak van de burgers
  • de procedures bij de Raad van State worden stopgezet

Modal split 50/50

De modal split 50/50 gaat uit van de helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens. Het Routeplan 2030 voor de Vervoersregio Antwerpen moet helpen om deze ambitie te realiseren. Het wordt uitgewerkt op een van de vier werktafels binnen de Werkgemeenschap. Ringland vindt de modal shift naar 50/50 een vooruitgang, maar durft voor nog meer ambitie te pleiten. Ringland is door buitenlandse voorbeelden overtuigd dat 70/30 realiseerbaar is.

X
- Enter Your Location -
- or -