Ik kom met de auto

Fijn dat je naar het festival komt! Om de ‘modal shift’ concreet te maken hopen we je te overtuigen je auto achter te laten op een P&R en van daar over te stappen op een tram naar Spoor Oost.

Van P&R Metropolis naar Spoor Oost

Parkeer je auto rond 15 uur op de parking van Metropolis aan de Noorderlaan. Stap over op tram 6 richting Luchtbal (vertrek om de 10 minuten) en rijd tot halte Schijnpoort. Vanaf halte Schijnpoort kun je vlot naar Spoor Oost stappen.

Van andere P&R’s naar Koningin Astridplein

Vanaf andere P&R zijn er geen rechtstreekse verbindingen naar Spoor Oost, maar wel naar het Koningin Astridplein of naar het Centraal Station. Daar kan je verder met de wandelstoet. De meeste trams rijden met een frequentie van 10 tot 15 minuten.

P+R Merksem – ​Bredabaan in Merksem
Tram 3 richting P+R Melsele
Tram 2 richting Zwaantjes
Afstappen aan halte Astrid
Suggestie van uur van parkeren: 14:20

P+R Melsele – Vendoorn in Melsele
Tram 3 richting Merksem
Afstappen aan halte: Astrid
Suggestie van uur van parkeren: 14:10

P+R Linkeroever – Blancefloerlaan op Linkeroever
Tram 3 richting Merksem (Afstappen aan halte Astrid)
Tram 5 richting Wijnegem (Afstappen aan halte Astrid)
Tram 9 richting Eksterlaar  (Afstappen aan halte Astrid)
Tram 15 richting Boechout  (Afstappen aan halte Diamant)
Suggestie van uur van parkeren: 14:20

P+R Olympiade – Kruishofstraat op het Kiel
Tram 6 richting Luchtbal
Afstappen aan halte Astrid
Suggestie van uur van parkeren: 14:10

P+R Schoonselhof​ – Krijgsbaan in Hoboken
Tram 10 richting Wijnegem
Afstappen aan halte Astrid
Suggestie van uur van parkeren: 13:50

P+R Capenberg – Liersesteenweg in Boechout
Tram 15 richting Linkeroever
Afstappen aan halte Diamant
Suggestie van uur van parkeren: 14:00

P+R Wommelgem – Rotonde afrit Wommelgem
Tram 9 richting Linkeroever
Afstappen aan halte Diamant
Suggestie van uur van parkeren: 14:00

P+R Bosuil – Alfons Schneiderlaan in Deurne
Tram 5 richting Linkeroever
Afstappen aan halte Astrid
Suggestie van uur van parkeren: 14:10

Met de auto tot aan Spoor Oost

Ben je slecht te been of is geen van de stoeten voor jou haalbaar? Je kan eventueel je auto ook kwijt op Spoor Oost zelf.

Opgelet: de fietsstoeten rijden op hetzelfde moment op de Singel en komen aan vanuit het zuiden. Je kan dus alleen met de auto tot aan het festivalterrein via het noorden: Je neemt op de Ring de afrit ‘Deurne’. Op het einde van de afrit sla je linksaf (Schijnpoortweg). Bij het eerste kruispunt sla je opnieuw linksaf (Noordersingel). Op de Noordersingel kun je rechtsaf het festivalterrein oprijden.

Wat vooraf ging

Begin 2014 lanceert Ringland een totaaloplossing voor mobiliteit en leefbaarheid in en om Antwerpen. Het voorstel creëert een niet te stoppen dynamiek. In het straatbeeld duiken duizenden affiches op, fietsers laten aan iedereen weten: ‘Ik wil op Ringland fietsen’, en langs de Ring planten burgers en organisaties met een hart voor Antwerpen de vlag van Ringland. Festivals, evenementen en bekende gezichten verbreden het draagvlak.
Burgers participeren via crowdfunding aan studies die het voorstel verfijnen en onderbouwen.
Ook overheden zijn steeds meer geïnteresseerd in het plan. De Antwerpse gemeente- en districtsraadsleden, het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering luisteren, stellen vragen en raken mee overtuigd van deze unieke kans.

75.000 Antwerpenaars steunen het idee voor een nieuwe volksraadpleging, omdat ze niet geloven dat de bestaande plannen voor de Oosterweelverbinding verenigbaar zijn met een volledige overkapping. Samen met een procedure bij de Raad van State door de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, houden ze zo de druk op de ketel om tot een politiek akkoord te komen.

En plots gaat het snel. De inzichten zijn gegroeid, de plannen meer en meer verfijnd, en dankzij intendant Alexander D’Hooghe verbetert ook de verstandhouding tussen de betrokken instanties en burgers.
Begin 2017, amper drie jaar na de start, sluit Ringland samen met stRaten-generaal en Ademloos, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering het Toekomstverbond, een akkoord dat moet leiden tot de volledige overkapping.

In de zomer krijgen zes ontwerpteams de opdracht om, onder leiding van de intendant, de overkapping concreet uit te werken.

Ringland in een notendop

Ringland pleit van bij het begin voor een totaaloplossing, zowel voor de mobiliteit als voor de leefbaarheid, in en rond Antwerpen. De volledige overkapping van de Ring is dé oplossing voor meer ruimte en groen, vlot en veilig verkeer, een betere gezondheid en een veel grotere leefbaarheid.

Ringland formuleerde enkele essentiële uitgangspunten:

  • scheiding van doorgaand en stedelijk verkeer, om de Ring vlotter en veiliger te maken
  • minder verplaatsingen met de auto, ten voordele van meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer
  • het sluiten van de Ring als sluitstuk van het hele verhaal, met een verplaatsing van het zwaar en doorgaand (haven)verkeer naar het noorden
  • groene verbindingen tussen stad en rand, Luchtbal en Merksem,…

Toekomstverbond in een notendop

In 2017 sluiten de burgerbewegingen en de overheden het Toekomstverbond, een akkoord om samen tot een volledige overkapping te komen.

Daarin komen de partijen overeen dat:

  • alvast 1,25 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de eerste fase van de volledige overkapping
  • de Oosterweelverbinding er toch komt, maar enkel voor stadsregionaal verkeer, terwijl het doorgaand verkeer het Haventracé rond de stad moet volgen
  • de mobiliteit in de grote vervoersregio (van Beveren tot Brecht) verbeterd moet worden via een Routeplan 2030, waardoor het aantal verplaatsingen met de auto vermindert, dankzij een modal shift naar meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer (modal split 75/25 naar 50/50)
  • er voortaan constructief wordt samengewerkt, met inspraak van de burgers
  • de procedures bij de Raad van State worden stopgezet

Modal split 50/50

De modal split 50/50 gaat uit van de helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens. Het Routeplan 2030 voor de Vervoersregio Antwerpen moet helpen om deze ambitie te realiseren. Het wordt uitgewerkt op een van de vier werktafels binnen de Werkgemeenschap. Ringland vindt de modal shift naar 50/50 een vooruitgang, maar durft voor nog meer ambitie te pleiten. Ringland is door buitenlandse voorbeelden overtuigd dat 70/30 realiseerbaar is.

X
- Enter Your Location -
- or -