Zondag 22 december

Dit was Ringland in 2019

Begin 2019 vierde Ringland zijn vijfde verjaardag. Een feestje waard, maar daarom nog geen reden om op onze lauweren te rusten. We werkten dit jaar erg hard, vooral achter de schermen, in werkbanken en ‘scrumsessies’. We traden ook naar buiten tijdens Radio Ringland, Straatvinken en op de Boekenbeurs. Telkens weer konden we rekenen op talloze enthousiaste vrijwilligers. En steeds weer zochten we naar een evenwicht tussen onze rol als actiegroep en onze rol als medebedenker van oplossingen, in samenwerking met alle partners. 

Een overzicht van onze activiteiten in 2019:

  • Bij de installatie van de nieuwe gemeenteraad in januari schrijven Ringland, Ademloos en stRaten-generaal een open brief aan de burgemeester, de schepenen en de gemeenteraadsleden van meerderheid en oppositie. 
  • In februari stellen de partners van het Toekomstverbond (de burgerbewegingen, de stad Antwerpen, de haven en de BAM) op een gezamenlijke persconferentie hun akkoord voor een voorkeursvariant van de Oosterweelverbinding voor. Er zijn ook afspraken gemaakt over de Werkgemeenschap.
  • Bij onze vijfde verjaardag blikken we terug en vooruit met het lijvige en rijk geïllustreerde Het Ringland Boek - Vijf jaar burgers in beweging.
  • Op 3 april presenteren de Ringland Academie, de Universiteit Antwerpen en de stad op een colloquium denksporen om de overkapping te financieren.
  • Op het festival Radio Ringland, op 5 mei op het Conscienceplein in hartje Antwerpen, tekent de Ringlandband opnieuw present. Een hele reeks artiesten brengt met die gelegenheidsformatie een nieuwe versie van Laat ons een bloem. Studenten van AP Hogeschool verzorgen vier uur live verslaggeving en ondervragen in de studio in café ViaVia politici over hun verkiezingsbeloftes voor de overkapping. 
  • Ringland, Ademloos en stRaten-generaal gieten hun wensen voor de nieuwe regering in een memorandum met zes uitdagingen.
  • Ook op onze jaarlijkse infoavond in De Roma op 20 mei, enkele dagen voor de verkiezingen, luidt de boodschap aan onze verkozenen: Maak Ringland waar! Die oproep is meteen ook de slogan van de nieuwe Ringland-affiche. We hebben het immers uitgerekend: er is nog maar een toezegging voor 3,7 km overkapping.
  • Ondertussen kent het burgerwetenschapsonderzoek Straatvinken op 16 mei een geslaagde tweede editie, met meer dan 2.500 verkeerstellers. Een bijkomende bevraging leert dat de verkeerssamenstelling een sterke invloed heeft op de beleving van de straat.
  • In de zomer onderhandelen de experts van de Ringland Academie met Lantis (de nieuwe naam van de BAM) over de knooppunten Oosterweel (aan het Noordkasteel), Schijnpoort (aan het Sportpaleis) en Groenendaallaan (aan station Luchtbal). Die intensieve 'scrumsessies', die mee geleid worden door Ringland, leveren in het najaar akkoorden op die ook instemming vinden bij de omwonenden. Ook in de andere werkbanken (Haventracé, Routeplan,...) gaat het overleg voort. 
  • Op de Horta-avond van de burgerbewegingen en de Ringdagen van het team van de intendant en de overheid wordt in november de stand van zaken gepresenteerd. De conclusie van Peter Vermeulen (Ringland) en Manu Claeys (stRaten-generaal) in Gazet van Antwerpen: ‘Dit bewijst dat het Toekomstverbond werkt.’ 
  • De gezamenlijke stand van Ringland en Straatvinken op de Boekenbeurs trekt veel geïnteresseerden, ook van ver buiten Antwerpen. Zo'n 1.300 nieuwe enthousiastelingen schrijven zich in voor de nieuwsbrief van Ringland en/of melden zich aan voor de volgende editie van Straatvinken op donderdag 14 mei 2020. 
  • Ringland leeft, Ringland beweegt! Dat mogen we ook vaststellen in het kader van De Warmste Week. Daarvoor zetten vrijwilligers opnieuw acties op ten voordele van Ringland, van een yoga-dag tot de verkoop van soep en confituur.

Bekijk ook dit filmpje.

Het jaaroverzicht toont dat we zeker niet stilzaten. Zijn we ook tevreden?
Lees hier onze balans van 2019. 

Meer nieuws

Wat vooraf ging

Begin 2014 lanceert Ringland een totaaloplossing voor mobiliteit en leefbaarheid in en om Antwerpen. Het voorstel creëert een niet te stoppen dynamiek. In het straatbeeld duiken duizenden affiches op, fietsers laten aan iedereen weten: ‘Ik wil op Ringland fietsen’, en langs de Ring planten burgers en organisaties met een hart voor Antwerpen de vlag van Ringland. Festivals, evenementen en bekende gezichten verbreden het draagvlak.
Burgers participeren via crowdfunding aan studies die het voorstel verfijnen en onderbouwen.
Ook overheden zijn steeds meer geïnteresseerd in het plan. De Antwerpse gemeente- en districtsraadsleden, het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering luisteren, stellen vragen en raken mee overtuigd van deze unieke kans.

75.000 Antwerpenaars steunen het idee voor een nieuwe volksraadpleging, omdat ze niet geloven dat de bestaande plannen voor de Oosterweelverbinding verenigbaar zijn met een volledige overkapping. Samen met een procedure bij de Raad van State door de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, houden ze zo de druk op de ketel om tot een politiek akkoord te komen.

En plots gaat het snel. De inzichten zijn gegroeid, de plannen meer en meer verfijnd, en dankzij intendant Alexander D’Hooghe verbetert ook de verstandhouding tussen de betrokken instanties en burgers.
Begin 2017, amper drie jaar na de start, sluit Ringland samen met stRaten-generaal en Ademloos, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering het Toekomstverbond, een akkoord dat moet leiden tot de volledige overkapping.

In de zomer krijgen zes ontwerpteams de opdracht om, onder leiding van de intendant, de overkapping concreet uit te werken.

Ringland in een notendop

Ringland pleit van bij het begin voor een totaaloplossing, zowel voor de mobiliteit als voor de leefbaarheid, in en rond Antwerpen. De volledige overkapping van de Ring is dé oplossing voor meer ruimte en groen, vlot en veilig verkeer, een betere gezondheid en een veel grotere leefbaarheid.

Ringland formuleerde enkele essentiële uitgangspunten:

  • scheiding van doorgaand en stedelijk verkeer, om de Ring vlotter en veiliger te maken
  • minder verplaatsingen met de auto, ten voordele van meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer
  • het sluiten van de Ring als sluitstuk van het hele verhaal, met een verplaatsing van het zwaar en doorgaand (haven)verkeer naar het noorden
  • groene verbindingen tussen stad en rand, Luchtbal en Merksem,…

Toekomstverbond in een notendop

In 2017 sluiten de burgerbewegingen en de overheden het Toekomstverbond, een akkoord om samen tot een volledige overkapping te komen.

Daarin komen de partijen overeen dat:

  • alvast 1,25 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de eerste fase van de volledige overkapping
  • de Oosterweelverbinding er toch komt, maar enkel voor stadsregionaal verkeer, terwijl het doorgaand verkeer het Haventracé rond de stad moet volgen
  • de mobiliteit in de grote vervoersregio (van Beveren tot Brecht) verbeterd moet worden via een Routeplan 2030, waardoor het aantal verplaatsingen met de auto vermindert, dankzij een modal shift naar meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer (modal split 75/25 naar 50/50)
  • er voortaan constructief wordt samengewerkt, met inspraak van de burgers
  • de procedures bij de Raad van State worden stopgezet

Modal split 50/50

De modal split 50/50 gaat uit van de helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens. Het Routeplan 2030 voor de Vervoersregio Antwerpen moet helpen om deze ambitie te realiseren. Het wordt uitgewerkt op een van de vier werktafels binnen de Werkgemeenschap. Ringland vindt de modal shift naar 50/50 een vooruitgang, maar durft voor nog meer ambitie te pleiten. Ringland is door buitenlandse voorbeelden overtuigd dat 70/30 realiseerbaar is.

X
- Enter Your Location -
- or -