Vrijdag 03 mei

Radio Ringland? Wa's da?

Nieuwsbrief Ringland, 3/5/2019

Radio Ringland is al het vijfde festival van de burgerbeweging Ringland. Deze keer mag je op zondag 5 mei van 14 tot 18 uur behalve het festivalpodium op het Conscienceplein ook een radioshow vanuit café ViaVia en op Radio Stad verwachten. Allemaal gratis!

 

 

Waarom een nieuw festival?

Omdat wij (in) beweging blijven. Omdat Ringland burgers graag betrokken en geïnformeerd houdt. Omdat wij vóór de verkiezingen onze politici nog wel wat te zeggen en te vragen hebben. Omdat wij van zingen en dansen houden.

Waar is da feestje?

Het festivalpodium staat op het Hendrik Conscienceplein in hartje Antwerpen, op wandelafstand van de Groenplaats. De radiostudio wordt opgetrokken in café ViaVia in de Wolstraat, ook al vlakbij.

Waarom op het Conscienceplein?

Ringland houdt van symbolische plaatsen. Al drie keer feestten we op het dak van de Craeybeckxtunnel (‘de eerste overkapping’). Voor het 10 Stoetenfestival verzamelden we op Spoor Oost, vlak bij de Ring.
Het Hendrik Conscienceplein was in 1972 het eerste plein in Antwerpen dat autovrij werd gemaakt. Dat hebben we te danken aan de happenings van Panamarenko en co, die in 1969 het plein afzetten met ijsblokken.

Wie komt er allemaal?

Honderden Ringlanders! En de Ringlandband! Met Slongs, Wigbert, Tine en Bert Embrechts, Filip Bollaert, Guy Swinnen, Ivan Pecnik, Giga Baúl, Tijs Vanneste, DJ 4T4, Farao en vele anderen. Ook artiesten van Voice of the Street van Radio Stad treden op.

Was er geen nieuw Ringland-lied?

Zeker. Een geheel nieuwe versie van Laat ons een bloem, de classic waarmee Louis Neefs al in de jaren 1970 aandacht vroeg voor het klimaat. ‘Een thema dat meer dan ooit actueel is’, oordeelden initiatiefnemers Bert Embrechts en DJ 4T4. ‘En Ringland is niet alleen een oplossing voor de mobiliteit. Dit project zal van Antwerpen een klimaatbestendige stad maken.’

Wie zingt dat Ringland-lied?

Bert Embrechts en DJ 4T4 doken in de studio met Wigbert, Stijn, Guy Swinnen, Tijs Vanneste, Tine Embrechts, Ida De Nijs, Daan, Ivan Pecnik, Guga Baúl en Jo Cassiers. In Serekunda maakte Bert zelfs een opname met de Gambiaanse muzikanten Ansumana Susso, Joseph Jephte Obe Nzima en Jali Madi (deze zomer ook te horen op Sfinks!). In het Mandinka zowaar. ‘Die Afrikaanse inbreng wijst op de globaliteit van het klimaatprobleem’, zegt Bert.

Alleen muziek op het plein?

Nee, hoor! Jongeren van Let’s Go Urban verzorgen een dance-act. Voorts op het programma ook slam poetry. En niet te vergeten: Erika Van Tielen presenteert! Natuurlijk is er ook drank. En cake! Kom ook eens langs bij onze infostand.

En zelfs Anuna zou komen?

Yep, Anuna De Wever en andere jongelui van Youth For Climate komen zeker langs. Ringland en alle kansen die de overkapping van de Ring biedt, vormen ook een antwoord op hun terechte bekommernissen.

Wie organiseert dat allemaal?

Opnieuw onze fantastische vrijwilligers. En dit jaar ook veel jongeren! Studenten radiojournalistiek van AP Hogeschool doen de liveverslaggeving vanop het Conscienceplein én interviewen gasten vanuit café ViaVia in de Wolstraat.    

Welke gasten ontvangen de studenten?

Gasten die van ver of dichtbij te maken hebben met Ringland: burgers, artiesten, experts én politici. Die leggen ze pertinente vragen voor met het oog op de verkiezingen. Alvast Koen Kennis (N-VA), Koen Van den Heuvel (CD&V), Yasmine Kherbache (sp.a), Wouter Van Besien (Groen), Willem-Frederik Schiltz (Open VLD) en Jos D'Haese (PVDA) hebben hun komst toegezegd. O ja, ook een zekere BDW belooft te komen.

Mag ik ook binnen bij ViaVia?

Jazeker, café ViaVia staat ook open voor het publiek. Spring gerust eens binnen als het op het Conscienceplein wat te druk wordt. Je kunt er ook Het Ringland Boek en andere gadgets van Ringland kopen.

Waar valt dat radioprogramma te beluisteren?

Zondag van 14 tot 18 uur op Radio Stad, via de frequentie 107.8 FM of via www.radiostad.com
Achteraf kan je alles ook nog (her)beluisteren via podcast. Meer info in onze volgende nieuwsbrief.

Hoe geraak ik op het Conscienceplein?

De auto is sowieso geen slimme manier om in ’t stad te geraken. Kom je van ver, parkeer dan aan de rand en stap over op een deelfiets of het openbaar vervoer. Een Velo-station vind je in de Wolstraat en de Minderbroedersstraat. Gelieve je eigen fiets te parkeren in onze fietsenstalling in de Mutsaardstraat.

Met het openbaar vervoer:   
• Tram 7 (halte Keizerstraat)
• Tram 11, 24 (halte Korte Nieuwstraat)
• Tram 3, 5, 9 en 15 (halte Meir of Groenplaats)
• Tram 4, 12 (halte Groenplaats)
• Bus 22, 180, 181, 182, 183(halte Groenplaats)
Check de routeplanners van De Lijnen de NMBS.

Wat voor weer wordt het?

Frisjes en misschien wat regen. Maar da’s niet erg. Daar hebben ze truien en paraplu’s voor uitgevonden. En we zingen en dansen tot we ’t warm krijgen!

Hebben jullie nog Ringland-affiches?

Ja, hoor! Er is zelfs een geheel nieuwe affiche gemaakt. Neem ze mee, samen met ons memorandum  voor de volgende Vlaamse regering, en hang ze aan je raam.

Voorts vind je in onze infostands op het Conscienceplein en in café ViaVia ook het succesvolle fietsplaatsje en andere gadgets. En natuurlijk kun je nog steeds Het Ringland Boek over vijf jaar burgerbeweging kopen. Betalen kan ook met Bancontact.

Ik geraak er niet en mijn radio en pc doen het niet meer…

Op maandag 20 mei is er ook nog onze jaarlijkse avond in De Roma. Met eveneens een boordevol en niet te missen programma. Reserveer alvast via De Roma. ’t Is gratis, maar zo ben je zeker van je plaats.

Meer nieuws

Wat vooraf ging

Begin 2014 lanceert Ringland een totaaloplossing voor mobiliteit en leefbaarheid in en om Antwerpen. Het voorstel creëert een niet te stoppen dynamiek. In het straatbeeld duiken duizenden affiches op, fietsers laten aan iedereen weten: ‘Ik wil op Ringland fietsen’, en langs de Ring planten burgers en organisaties met een hart voor Antwerpen de vlag van Ringland. Festivals, evenementen en bekende gezichten verbreden het draagvlak.
Burgers participeren via crowdfunding aan studies die het voorstel verfijnen en onderbouwen.
Ook overheden zijn steeds meer geïnteresseerd in het plan. De Antwerpse gemeente- en districtsraadsleden, het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering luisteren, stellen vragen en raken mee overtuigd van deze unieke kans.

75.000 Antwerpenaars steunen het idee voor een nieuwe volksraadpleging, omdat ze niet geloven dat de bestaande plannen voor de Oosterweelverbinding verenigbaar zijn met een volledige overkapping. Samen met een procedure bij de Raad van State door de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, houden ze zo de druk op de ketel om tot een politiek akkoord te komen.

En plots gaat het snel. De inzichten zijn gegroeid, de plannen meer en meer verfijnd, en dankzij intendant Alexander D’Hooghe verbetert ook de verstandhouding tussen de betrokken instanties en burgers.
Begin 2017, amper drie jaar na de start, sluit Ringland samen met stRaten-generaal en Ademloos, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering het Toekomstverbond, een akkoord dat moet leiden tot de volledige overkapping.

In de zomer krijgen zes ontwerpteams de opdracht om, onder leiding van de intendant, de overkapping concreet uit te werken.

Ringland in een notendop

Ringland pleit van bij het begin voor een totaaloplossing, zowel voor de mobiliteit als voor de leefbaarheid, in en rond Antwerpen. De volledige overkapping van de Ring is dé oplossing voor meer ruimte en groen, vlot en veilig verkeer, een betere gezondheid en een veel grotere leefbaarheid.

Ringland formuleerde enkele essentiële uitgangspunten:

  • scheiding van doorgaand en stedelijk verkeer, om de Ring vlotter en veiliger te maken
  • minder verplaatsingen met de auto, ten voordele van meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer
  • het sluiten van de Ring als sluitstuk van het hele verhaal, met een verplaatsing van het zwaar en doorgaand (haven)verkeer naar het noorden
  • groene verbindingen tussen stad en rand, Luchtbal en Merksem,…

Toekomstverbond in een notendop

In 2017 sluiten de burgerbewegingen en de overheden het Toekomstverbond, een akkoord om samen tot een volledige overkapping te komen.

Daarin komen de partijen overeen dat:

  • alvast 1,25 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de eerste fase van de volledige overkapping
  • de Oosterweelverbinding er toch komt, maar enkel voor stadsregionaal verkeer, terwijl het doorgaand verkeer het Haventracé rond de stad moet volgen
  • de mobiliteit in de grote vervoersregio (van Beveren tot Brecht) verbeterd moet worden via een Routeplan 2030, waardoor het aantal verplaatsingen met de auto vermindert, dankzij een modal shift naar meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer (modal split 75/25 naar 50/50)
  • er voortaan constructief wordt samengewerkt, met inspraak van de burgers
  • de procedures bij de Raad van State worden stopgezet

Modal split 50/50

De modal split 50/50 gaat uit van de helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens. Het Routeplan 2030 voor de Vervoersregio Antwerpen moet helpen om deze ambitie te realiseren. Het wordt uitgewerkt op een van de vier werktafels binnen de Werkgemeenschap. Ringland vindt de modal shift naar 50/50 een vooruitgang, maar durft voor nog meer ambitie te pleiten. Ringland is door buitenlandse voorbeelden overtuigd dat 70/30 realiseerbaar is.

X
- Enter Your Location -
- or -