Dinsdag 30 maart

Ringland blogt | Studenten over jongeren warm maken voor Ringland

Negen weken lang hadden Cloë, Louise, Eva, Laetitia, Evelien en Mats de Instagram-pagina van Ringland in handen. Voor hun bachelorproef van de opleiding Communicatiemanagement aan de AP Hogeschool werkten ze leuke projecten uit om jongeren warm te maken voor het Ringland-verhaal. En of het een succes was! Mats vertelt met welke ideeën ze het enthousiasme voor Ringland nog meer hebben doen groeien.

 

Gezocht: communicatieve laatstejaarsstudenten die Ringland willen promoten bij jongeren. Klinkt als een job voor ons, dachten wij meteen. Ringland stond dit jaar voor het eerst op de lijst van mogelijke bachelorproeven, naast tal van andere interessante opties. Toch hebben wij niet lang moeten nadenken. Als Antwerpenaren met een groot hart voor de stad en het milieu, stemden wij alle zes op Ringland als eerste keuze. Negen weken lang hebben wij het geluk gehad om intensief te mogen meewerken aan allerlei communicatiecampagnes, met een sterke focus op jongeren tussen 18 en 30 jaar.

Ons avontuur begon op 2 februari. Na een overtuigende presentatie van Ringland-coördinator Christophe Lambrechts tekenden we samen met hem de krijtlijnen uit voor ons project. Ringland is erin geslaagd om duizenden mensen mee te krijgen in het verhaal van de overkapping. Toch heeft een bepaalde doelgroep de trein wat gemist: de jeugd. Het betrekken van die doelgroep zou de rode draad vormen in ons project.

Spreek de taal van jongeren

Maar hoe betrek je die jongeren het best bij een burgerbeweging als Ringland? Eerst en vooral is het belangrijk dat ze weten wat Ringland inhoudt. Na een grondige analyse van de socialemediakanalen merkten we dat het Instagram-account van Ringland weinig overtuigend was voor een jongere doelgroep. Jongeren consumeren informatie met een hoge snelheid en verkiezen beelden boven lange teksten. Daarom staken we het Instagram-account in een nieuw jasje. Neem maar eens een kijkje! Je zal zo de nieuwe huisstijl opmerken. En de nieuwe aanpak heeft geloond! Het aantal volgers steeg met 12,3 procent. Bij de doelgroep 18- tot 24-jarigen zagen we zelfs een verdubbeling.

Vergeet-Ringland-nietjes

Instagram was ook the place to be voor het promoten van onze campagnes. Het speerpunt van ons project en de campagne waarmee we de meeste jongeren bereikt hebben, was de fondsenwerving. Naast het inzamelen van geld was die vooral bedoeld om de boodschap van Ringland te verspreiden en om contactgegevens te verzamelen van nieuwe, jonge Ringlanders.

Jongeren overtuigen om een project te steunen is een uitdaging. Dat hebben wij aan den lijve mogen ondervinden. Hoe krijg je jonge mensen in hemelsnaam mee in het verhaal van Ringland? Sterker nog: hoe zorg je ervoor dat ze een (kleine) financiële bijdrage willen leveren?

Naast een overtuigend verhaal krijgen jongeren in ruil voor hun steun graag iets tastbaars. Daaruit is het idee van de ‘groeikaartjes’ ontstaan. Dat zijn flyers waarin zaadjes van vergeet-me-nietjes verwerkt zitten. Iedere koper kan die flyer thuis in wat grond steken om zo een bos bloemen te kweken die doet denken aan Ringland.

Met een overtuigende pitch en een grote voorraad ‘groeikaartjes’ trokken we de straat op. Het resultaat van onze actie overtrof ruimschoots onze verwachtingen. Wat werd het Ringland-verhaal goed onthaald! Maar liefst 219 mensen kochten in totaal 353 kaartjes. Goed voor een winst van een flinke 500 euro.

Picknick in de berm van de Ring

Als extraatje was aan de groeikaartjes ook een winactie verbonden voor wie haar of zijn mailadres opgaf. De hoofdprijs voor twee gelukzakken: een vip-picknick in de berm van de Ring. Het idee van een idyllische picknick op zo’n onorthodoxe plek spreekt jongeren enorm aan, zeker als je het volledige menu laat sponsoren door populaire Antwerpse horecazaken. 

Ook op Instagram gaven we een picknickmand weg aan een willekeurige persoon die de pagina volgt, op het bericht reageerde en het bericht deelde in haar of zijn verhaal. Die simpele winactie leverde ons een heleboel extra volgers op.

Fiets de Ring rond

Met de lente voor de deur is het tijd om de benen te strekken en te genieten van de buitenlucht. En waarom zou je dat niet combineren met wat leuke informatie over de toekomstige Ringparken? Vanuit dat idee werkten we een leerrijke fietsroute uit langs de (voorlopig nog) zeldzame stukjes groen naast de Ring. Je kan de fietstocht nog terugvinden op Facebook en Instagram of download hier het handige overzicht van de te volgen knooppunten. De QR-codes naast sommige knooppunten verwijzen door naar filmpjes over de plannen voor die locatie.

Bedankt, Ringland!

De voorbije weken hebben wij enorm veel bijgeleerd. Fondsenwerving, sponsors zoeken, de sociale media beheren,... allemaal ervaringen die we koesteren. Wij staan alvast volledig achter de plannen van Ringland en we zullen ze in de toekomst met veel belangstelling blijven volgen.

Merci, Christophe, Veerle, Dré, Merel en Katelijne voor de begeleiding vanuit Ringland! En merci, Vera voor de begeleiding op school!

 

Het verhaal van de studenten van AP Hogeschool werd opgetekend door Mats Vanhouwenhuyse, mede namens Cloë Meylemans, Louise Govaerts, Eva De Voeght, Laetitia Gregoir en Evelien Dillen. Op zijn beurt dankt Ringland hen van harte voor hun enthousiasme, fijne ideeën, mooie realisaties en prima samenwerking!  

#studenten #APHogeschool #instagram #communicatie #vrijwilligers

 

Meer nieuws

Wat vooraf ging

Begin 2014 lanceert Ringland een totaaloplossing voor mobiliteit en leefbaarheid in en om Antwerpen. Het voorstel creëert een niet te stoppen dynamiek. In het straatbeeld duiken duizenden affiches op, fietsers laten aan iedereen weten: ‘Ik wil op Ringland fietsen’, en langs de Ring planten burgers en organisaties met een hart voor Antwerpen de vlag van Ringland. Festivals, evenementen en bekende gezichten verbreden het draagvlak.
Burgers participeren via crowdfunding aan studies die het voorstel verfijnen en onderbouwen.
Ook overheden zijn steeds meer geïnteresseerd in het plan. De Antwerpse gemeente- en districtsraadsleden, het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering luisteren, stellen vragen en raken mee overtuigd van deze unieke kans.

75.000 Antwerpenaars steunen het idee voor een nieuwe volksraadpleging, omdat ze niet geloven dat de bestaande plannen voor de Oosterweelverbinding verenigbaar zijn met een volledige overkapping. Samen met een procedure bij de Raad van State door de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, houden ze zo de druk op de ketel om tot een politiek akkoord te komen.

En plots gaat het snel. De inzichten zijn gegroeid, de plannen meer en meer verfijnd, en dankzij intendant Alexander D’Hooghe verbetert ook de verstandhouding tussen de betrokken instanties en burgers.
Begin 2017, amper drie jaar na de start, sluit Ringland samen met stRaten-generaal en Ademloos, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering het Toekomstverbond, een akkoord dat moet leiden tot de volledige overkapping.

In de zomer krijgen zes ontwerpteams de opdracht om, onder leiding van de intendant, de overkapping concreet uit te werken.

Ringland in een notendop

Ringland pleit van bij het begin voor een totaaloplossing, zowel voor de mobiliteit als voor de leefbaarheid, in en rond Antwerpen. De volledige overkapping van de Ring is dé oplossing voor meer ruimte en groen, vlot en veilig verkeer, een betere gezondheid en een veel grotere leefbaarheid.

Ringland formuleerde enkele essentiële uitgangspunten:

  • scheiding van doorgaand en stedelijk verkeer, om de Ring vlotter en veiliger te maken
  • minder verplaatsingen met de auto, ten voordele van meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer
  • het sluiten van de Ring als sluitstuk van het hele verhaal, met een verplaatsing van het zwaar en doorgaand (haven)verkeer naar het noorden
  • groene verbindingen tussen stad en rand, Luchtbal en Merksem,…

Toekomstverbond in een notendop

In 2017 sluiten de burgerbewegingen en de overheden het Toekomstverbond, een akkoord om samen tot een volledige overkapping te komen.

Daarin komen de partijen overeen dat:

  • alvast 1,25 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de eerste fase van de volledige overkapping
  • de Oosterweelverbinding er toch komt, maar enkel voor stadsregionaal verkeer, terwijl het doorgaand verkeer het Haventracé rond de stad moet volgen
  • de mobiliteit in de grote vervoersregio (van Beveren tot Brecht) verbeterd moet worden via een Routeplan 2030, waardoor het aantal verplaatsingen met de auto vermindert, dankzij een modal shift naar meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer (modal split 75/25 naar 50/50)
  • er voortaan constructief wordt samengewerkt, met inspraak van de burgers
  • de procedures bij de Raad van State worden stopgezet

Modal split 50/50

De modal split 50/50 gaat uit van de helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens. Het Routeplan 2030 voor de Vervoersregio Antwerpen moet helpen om deze ambitie te realiseren. Het wordt uitgewerkt op een van de vier werktafels binnen de Werkgemeenschap. Ringland vindt de modal shift naar 50/50 een vooruitgang, maar durft voor nog meer ambitie te pleiten. Ringland is door buitenlandse voorbeelden overtuigd dat 70/30 realiseerbaar is.

X
- Enter Your Location -
- or -