Woensdag 22 augustus

Rollen, varen, stappen en trappen om te overkappen

Nieuwsbrief Ringland 22/8/2018

Rollen, varen, stappen en trappen om te overkappen

Kom op zondag 9 september vanaf 15 uur met je vrienden en familie naar Spoor Oost en leef je uit op het 10 Stoetenfestival van Ringland, Ademloos en stRaten-generaal. Je zet er de noodzaak van duurzamer verkeer mee op de verkiezingsagenda.

Klik op de kaart en kies je stoet en vertrekplaats: te voet, met de (elektrische) fiets, met tram, bus, trein of waterbus, op skates of met de step,...

Als je je vooraf aanmeldt via onze website, dan krijg je nog wat extra info voor je vertrek.

Routes van het 10stoetenfestival 2018

Jo Lemaire en meer nieuwe namen op de festivalaffiche

In de beste Ringlandtraditie krijg je op zondag 9 september op Spoor Oost opnieuw een spetterend festival. Fantastisch nieuws: de Ringlandband is weer van de partij! En die wordt met de dag nog groter.

Doen alvast mee o.l.v. Bert Embrechts: Bart Cannaerts, Stef Kamil Carlens, Jan Hautekiet, Tine Embrechts, Guga Baul, Pieter Embrechts, Slongs Dievanongs, Sarah Ferri, Patrick Riguelle, Jo Lemaire,...

Vanaf 16 uur gooien we de benen los.

Waarom een modal shift?

Duurzame ‘verkeersmodi’ dragen bij tot een betere luchtkwaliteit. Overweeg daarom eens te 'shiften': een stukje te voet, soms eens de fiets, nu en dan de (water)bus, tram of trein, autodelen of carpoolen,...

Dagelijks minder auto’s door en rond Antwerpen is ook noodzakelijk voor de overkapping. Volgens het Toekomstverbond tussen de overheid en de burgerbewegingen moet in Antwerpen tegen 2030 een modal shift gerealiseerd zijn van 70/30 naar 50/50.

Diverse organisaties (TreinTramBus, Cambio, De Geus, Swapfiets, Blue-Bike,...) geven je op de mobiliteitsmarkt van het 10 Stoetenfestival ook tips.

Benieuwd naar de resultaten van Straatvinken?

Ook daarvoor moet je op zondag 9 september op Spoor Oost zijn. Tegen dan zijn de individuele resultaten van alle tellers en hun straat bekend. De deelnemers aan dit  burgeronderzoek naar ons mobiliteitsgedrag krijgen nog een aparte uitnodiging.

Nog veel helpende handen nodig

Voor dit grootse evenement hebben we nog steeds helpende handen nodig. Voel je het kriebelen om zelf een stoet te begeleiden, te flyeren en affiches op te hangen, het festivalterrein klaar te zetten, te tappen, af te breken,...? Geef je hieronder op. Weet ook: zo draag je een steentje bij aan de realisatie van de overkapping.

Ik help mee met de voorbereiding van het 10 Stoetenfestival

Meer nieuws

Wat vooraf ging

Begin 2014 lanceert Ringland een totaaloplossing voor mobiliteit en leefbaarheid in en om Antwerpen. Het voorstel creëert een niet te stoppen dynamiek. In het straatbeeld duiken duizenden affiches op, fietsers laten aan iedereen weten: ‘Ik wil op Ringland fietsen’, en langs de Ring planten burgers en organisaties met een hart voor Antwerpen de vlag van Ringland. Festivals, evenementen en bekende gezichten verbreden het draagvlak.
Burgers participeren via crowdfunding aan studies die het voorstel verfijnen en onderbouwen.
Ook overheden zijn steeds meer geïnteresseerd in het plan. De Antwerpse gemeente- en districtsraadsleden, het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering luisteren, stellen vragen en raken mee overtuigd van deze unieke kans.

75.000 Antwerpenaars steunen het idee voor een nieuwe volksraadpleging, omdat ze niet geloven dat de bestaande plannen voor de Oosterweelverbinding verenigbaar zijn met een volledige overkapping. Samen met een procedure bij de Raad van State door de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, houden ze zo de druk op de ketel om tot een politiek akkoord te komen.

En plots gaat het snel. De inzichten zijn gegroeid, de plannen meer en meer verfijnd, en dankzij intendant Alexander D’Hooghe verbetert ook de verstandhouding tussen de betrokken instanties en burgers.
Begin 2017, amper drie jaar na de start, sluit Ringland samen met stRaten-generaal en Ademloos, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering het Toekomstverbond, een akkoord dat moet leiden tot de volledige overkapping.

In de zomer krijgen zes ontwerpteams de opdracht om, onder leiding van de intendant, de overkapping concreet uit te werken.

Ringland in een notendop

Ringland pleit van bij het begin voor een totaaloplossing, zowel voor de mobiliteit als voor de leefbaarheid, in en rond Antwerpen. De volledige overkapping van de Ring is dé oplossing voor meer ruimte en groen, vlot en veilig verkeer, een betere gezondheid en een veel grotere leefbaarheid.

Ringland formuleerde enkele essentiële uitgangspunten:

  • scheiding van doorgaand en stedelijk verkeer, om de Ring vlotter en veiliger te maken
  • minder verplaatsingen met de auto, ten voordele van meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer
  • het sluiten van de Ring als sluitstuk van het hele verhaal, met een verplaatsing van het zwaar en doorgaand (haven)verkeer naar het noorden
  • groene verbindingen tussen stad en rand, Luchtbal en Merksem,…

Toekomstverbond in een notendop

In 2017 sluiten de burgerbewegingen en de overheden het Toekomstverbond, een akkoord om samen tot een volledige overkapping te komen.

Daarin komen de partijen overeen dat:

  • alvast 1,25 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de eerste fase van de volledige overkapping
  • de Oosterweelverbinding er toch komt, maar enkel voor stadsregionaal verkeer, terwijl het doorgaand verkeer het Haventracé rond de stad moet volgen
  • de mobiliteit in de grote vervoersregio (van Beveren tot Brecht) verbeterd moet worden via een Routeplan 2030, waardoor het aantal verplaatsingen met de auto vermindert, dankzij een modal shift naar meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer (modal split 75/25 naar 50/50)
  • er voortaan constructief wordt samengewerkt, met inspraak van de burgers
  • de procedures bij de Raad van State worden stopgezet

Modal split 50/50

De modal split 50/50 gaat uit van de helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens. Het Routeplan 2030 voor de Vervoersregio Antwerpen moet helpen om deze ambitie te realiseren. Het wordt uitgewerkt op een van de vier werktafels binnen de Werkgemeenschap. Ringland vindt de modal shift naar 50/50 een vooruitgang, maar durft voor nog meer ambitie te pleiten. Ringland is door buitenlandse voorbeelden overtuigd dat 70/30 realiseerbaar is.

X
- Enter Your Location -
- or -