Modal Shift Coalitie roept op: 'Onze leefkwaliteit moet en kan beter'

vrijdag 22 september 2023

Een coalitie van niet minder dan 26 burgerverenigingen uit de regio Antwerpen, waaronder ook Ringland, roept met een verkiezingsmemorandum op dringend werk te maken van de modal shift naar duurzamer verkeer.

Het Toekomstverbond van 2017 schrijft een ambitieuze modal shift naar duurzamer verkeer voor. Maar de realiteit vertoont een zorgwekkend gebrek aan vooruitgang naar meer voetgangers, meer fiets en minder auto. Daarom luiden 26 Antwerpse burgerverenigingen, waaronder ook Ringland als mede-initiatiefnemer, de alarmbel: investeer in nabijheid, openbaar vervoer en fietsvoorzieningen voor een betere leefkwaliteit.

In haar verkiezingsmemorandum schuift de 'Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen' deze vier belangrijke oplossingen naar voren:

  • Verkavel enkel nog op locaties waar al fietsinfrastructuur en openbaar vervoer aanwezig is.
  • Groepeer parkeerplaatsen aan randen van leefkernen. En gebruik de ruimte die daardoor vrijkomt voor parken, terrasjes of deelwagens.
  • Verbind de stad met de regio door tramlijnen te verlengen en het spoornetwerk rond Antwerpen uit te breiden tot één trein per kwartier in de week tot middernacht en in het weekend tot 1 uur ‘s nachts.
  • Maar de oplossing is niet enkel lokaal. Vlaanderen en België: voer een slimme kilometerheffing in, vervang bedrijfswagens door een mobiliteitsbudget en investeer in elektrische bestelwagens en cargobikes.

‘De Modal Shift Coalitie streeft naar een regio waarin inwoners makkelijk te voet of met de fiets naar de winkel kunnen, hun kinderen naar school brengen en zich verplaatsen tot een knooppunt, zoals een station’, zegt Bart Van der Spiegel, o.m. vrijwilliger bij Ringland en mede-woordvoerder van de Coalitie. ‘We willen een stad waarin iedereen, van jong tot oud, arm tot rijk, kan kiezen voor duurzame vervoerswijzen zoals wandelen, fietsen en het openbaar vervoer, zonder de afhankelijkheid van de auto.’

'Iedere week krijgen we wel bericht van weer iets dat spaak loopt in de grootste stad van Vlaanderen, zoals buslijnen die worden geschrapt, trams die stapvoets rijden door verouderd materieel of de premetrotunnel die zes maand sluit door gebrek aan investeringen', vult Marie Desrousseaux aan, beleidsmedewerkster mobiliteit bij Bond Beter Leefmilieu, die de Coalitie coördineerde. 'Mensen uit de rand kunnen zich amper met de bus verplaatsen, en in 't stad ademen de inwoners slechte lucht. Nochtans zijn de voorwaarden er om met de juiste keuzes van deze regio een vlot verbonden mobiliteitshub te maken. Daarvoor dient deze blauwdruk.'

 

  • Bezoek de website van de Coalitie en download hier het memorandum.
  • Help de De Coalitie aan 15.000 handtekeningen waarmee ze in het Vlaams Parlement haar voorstellen kan gaan toelichten. Teken de petitie