Komt er een scheiding van stadsregionaal en doorgaand verkeer?

In het Toekomstverbond van 2017 tussen de burgerbewegingen en de overheid is beslist om het principe van het gescheiden verkeer, zoals voorgesteld door Ringland, verder te onderzoeken. Vrij snel was er een akkoord om het doorgaand en het stadsregionale verkeer op de zuidelijke Ring te scheiden in aparte tunnels. Een dergelijk akkoord werd niet bereikt voor het verkeer op de noordelijke Ring, ondanks de voorstellen die Ringland op tafel legde.

 

Dat het verkeer op de noordelijke Ring niet, en op de zuidelijke Ring wel gescheiden wordt, heeft als gevolg dat er een ontwerp moet worden uitgetekend voor een naadloze, veilige en vlotte overgang tussen beide systemen. De aansluiting van gescheiden verkeer naar gemengd verkeer vindt in het noorden plaats ter hoogte van Schijnpoort en de knoop E313-E34, en in het zuiden ter hoogte van de Spaghettiknoop en de Kennedytunnel. De vervolgstudie R1-Zuid, onder leiding van de intendant en met medewerking van Ringland, legt daarvoor in 2021 voorstellen op tafel.