Politici aan de tand gevoeld

maandag 6 mei 2019

In het kader van Radio Ringland werden politici van zes partijen aan de tand gevoeld over hun plannen voor de overkapping na de verkiezingen. In hun antwoord op vijf vragen onderstreepten ze hun engagement voor de volledige overkapping en de modal shift.   

Zes politici namen plaats achter de micro:

  • Willem-Frederik Schiltz (Open VLD)
  • Wouter Van Besien (Groen)
  • Yasmine Kherbache (sp.a)
  • Jos D'Haese (PVDA)
  • Annick De Ridder (N-VA) 
  • Koen Van den Heuvel (CD&V)
  • Vlaams Belang ging niet op de uitnodiging in


Bekijk hier de opname van de vragen en antwoorden. 

 

    Dit waren kort hun antwoorden op vijf vragen.

    1. Kiest uw partij resoluut voor het zogenaamde STOP-principe, met voorrang - in die volgorde - voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en auto?

    • Open VLD: ja
    • Groen: uiteraard
    • sp.a: jazeker
    • PVDA: absoluut
    • N-VA: qua verkeersveiligheid absoluut
    • CD&V: absoluut ja

    2. Wil uw partij bij de bouw van de Oosterweelverbinding - het nieuwe deel tussen Linkeroever en Sportpaleis - meteen ook in voldoende middelen voorzien om daar een maximale overkapping te realiseren?

    • Open VLD: ja
    • Groen: zeker - de 18 projecten zijn niet genoeg
    • sp.a: zeker
    • PVDA: zeker
    • N-VA: absoluut
    • CD&V: ja

    3. Wil uw partij dat de plannen voor de zuidelijke Ring - het deel tussen de Kennedytunnel en Borgerhout - tegen 2025 volledig op punt staan zodat ze tussen 2025 en 2030 uitgevoerd kunnen worden?

    • Open VLD: ja
    • Groen: zeker
    • sp.a: ja, heel gaag
    • PVDA: hoe sneller hoe liever
    • N-VA: zo snel als mogelijk, we zijn ook volop bezig met ontwerp
    • CD&V: ja

    4. Wil uw partij via investeringen openbaar vervoer, fiets en deelsystemen het autogebruik in de regio Antwerpen tegen 2025 met 10% verminderen?

    • Open VLD: ja
    • Groen: ja, de miljoenen staan klaar
    • sp.a: absoluut en wij willen zelfs verder gaan
    • PVDA: ja
    • N-VA: ja, de investeringen in fiets en openbaar vervoer nog nooit zo hoog geweest
    • CD&V: ja, wij geloven in de modal shift

    5. Wil uw partij dat het auto- en vrachtvervoer tegen 2025 via rekeningrijden georganiseerd wordt en op die manier het verkeer beter stuurt én de overkapping helpt financieren?

    • Open VLD: ja voor Antwerpen voor Antwerpen, nee voor heel Vlaanderen
    • Groen: ja voor de slimme kilometerheffing
    • sp.a: ja, absoluut
    • PVDA: voor vrachtverkeer ja, voor personenvervoer nee
    • N-VA qua vrachtvervoer ja, voor personenvervoer geen draagvlak
    • CD&V: ja, als er voldoende alternatieven zijn