Meer ruimte en groen

Bekijk hier wat Ringland betekent voor de stad

Animatie gemaakt door studenten Multimedia Technology van KDG

Ringland stadsontwikkeling
  • 1Het stadionpark

    Als het van Ringland afhangt, krijgt Antwerpen er een nieuw stadion bij. De Antwerpse voetbalploegen kunnen er samen in huizen. Of pikt u graag een stadionconcert mee? In ieder geval wordt dit een nieuw stadsbaken, vlak bij het Zuidstation, op een boogscheut van Linkeroever en nabij de op- en afritten naar Gent en Brussel. De ideale ligging creëert ook ruimte voor extra bedrijvigheid nabij de Groothandelsmarkt.

  • 2Het Zuidstation

    Het Zuidstation wordt een van de wijken waar het meest ontwikkeld wordt. Van woningen, crèches en scholen tot winkels en kantoren. Het is de grote broer van de wijk Nieuw-Zuid aan de kaaien, met tussen beide in de Konijnenwei - de ideale plek om te gaan vliegeren, zonnen en joggen.

  • 3De Wezenbergwijk

    Vlak bij het Zuidstation en de tramlijnen naar het centrum vind je vandaag het Bouwcentrum (Antwerp Expo), dat dringend aan uitbreiding toe is. De internationale kunstencampus deSingel (met conservatorium) ligt vlak bij de lawaaierige Ring, en het olympische zwembad Wezenberg kan ook maar moeilijk een venster openzetten. Dat kan dus fors beter. Dat geldt ook voor de voormalige jeugdherberg op de Mastvest, waar nu een kleuterschool in is gehuisvest. Ringland geeft aan al die plekken weer ademruimte. We voorzien ook in extra ruimte voor onderwijs. Net als aan Park Spoor Noord is hier plaats voor (hoge)scholen. Wie weet studeer je later wel op Ringland.

  • 4Het Groene Hart

    Berchem heeft dringend nood aan een park dat de districtsdelen aan beide zijden van de Ring met elkaar verbindt. Nu is de fietsbrug de enige echte trage verbinding. De Nieuwe Singel, die boven op de tunnels van Ringland komt, gaat hier mee onder de grond, zodat er geen barrière meer is. Daardoor geraken we ook makkelijk onder de spoorwegbruggen. Daar kan in de toekomst misschien een skatepark komen (net als op Spoor Noord). Met Ringland kan je weldra dan ook kuieren of fietsen van het De Villegaspark naar de Brilschans. Eindelijk worden deze twee groene longen met elkaar verbonden en kan de Wolvenberg uitgroeien tot één groot natuurreservaat.

  • 5Berchem-Station

    De omgeving van Berchem-Station is volop in ontwikkeling, maar vandaag ligt de kantoorwijk Post X wat ongelukkig gekneld tussen de huidige Singel en de Ring. Ringland biedt forse vooruitgang. Het plein voor Berchem-Station wordt dan niet meer doorsneden door de Singel (die verhuist naar het dak van de Ring. Daarnaast kan het groen van Ringland doordringen tot in de patio’s van Post X. Er wordt zelfs een nieuwe zone aangesneden, met extra ruimte voor woningen en kantoren.

  • 6Nieuw Zurenborg

    Voor de wijk Nieuw Zurenborg zijn al veel plannen getekend. De buurtbewoners vragen een buurtpark en dat kan er ook komen, in combinatie met woningen. Met Ringland krijgen de omliggende buurten erbovenop nog een veel groter stuk groen bij. We voorzien op dit stukje overkapte Ring (waar de bewoning dichtbij ligt) voornamelijk een ecologische corridor. Fauna en flora kunnen zo makkelijk migreren naar de parken in het zuiden en noorden. Bovendien leggen we hier een grote wadi aan. Dat grote opvangbekken voor regenwater kan op termijn zelfs omgevormd worden tot een ecologische zwemvijver, zoals die in Boekenbergpark.

  • 7Het Rivierenhof

    BorgerhouDt van Mensen stelde het jaren geleden al voor en nu kan het ook werkelijkheid worden: met Ringland komt het Rivierenhof tot tegen de stadsrand van Borgerhout. Ook de Tuinwijk krijgt eindelijk minder lawaai en minder luchtvervuiling. De overkapping wordt immers doorgetrokken tot aan de Sterckshoflei. Technisch is het zelfs mogelijk ze door te trekken tot aan het rondpunt van Wommelgem. Het grote verkeersknooppunt van de E313 komt onder de grond, waardoor een enorme groene ruimte ontstaat. De ontwerpers van OMGEVING stellen hier een Ringlandberg voor. De ideale plek om over de stad te kijken en een overzicht over Ringland te krijgen. En in de winter kan je er naar beneden sleeën.

  • 8De Schijnvallei

    Naast de Schelde telt Antwerpen nog een andere rivier - de Schijn! Die stroomt van in de Kempen, langs het Rivierenhof tot in het Lobroekdok. Maar die rivier heeft meer ruimte nodig en die is er genoeg bij Ringland. De zogenaamde Hollandse knoop mag er dan wel niet komen, het op- en afrittencomplex aan het Sportpaleis moet compacter. Zo wordt het aangenaam wonen en sporten in de wijk Schijnvallei. Met Park Spoor Oost vlakbij wordt dit een echte groene lob in het dichtstbevolkte deel van ’t stad.

  • 9De Kanaaldokken

    De omgeving van het Lobroekdok en het Albertkanaal wordt de waterrijke wijk van het 10de district. Er kan gewoond en gewerkt worden aan het water, net zoals nu al op het Eilandje. Er is zelfs plaats voor mooie woontorens, drijvende woningen en een elegante fietsbrug die alle wijken met elkaar verbindt.

  • 10De Laaglandparkwijk

    De autoweg loopt vandaag langs de Luchtbal en de uitbreiding van Merksem. Daar zijn ooit veel mensen komen wonen - dicht bij de haven maar nu wel vlak naast de Ring. Ook die wijken hebben nood aan gezonde lucht, minder lawaai en meer groen. Daarom trekken we de overkapping door tot aan het knooppunt van de E19 en de A12. Het Laaglandpark kan echt aantrekkelijk worden – om te sporten, te wandelen of de stad even te ontvluchten. Maar er is ook ruimte voor een nieuwe randafwerking met scholen, woningen en kantoren. Dat wordt de Laaglandparkwijk!

Aenean eu leo quam. Pellentesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus. Nullam quis risus eget urna mollis ornare vel eu leo. Donec sed odio dui.

Minder Ring, meer Borgerhout

Vóór de aanleg van de Ring was ‘den Bretel’ een echte stadspoort in een levendige buurt. Ringland doet dat stukje Borgerhout tussen de Turnhoutsepoort en de Stenenbrug weer openbloeien. De Centers vormen niet langer een barrière als ze worden opengewerkt.

Bekijk de beelden voor en na Ringland

Veelgestelde vragen over stadsontwikkeling

Wat vooraf ging

Begin 2014 lanceert Ringland een totaaloplossing voor mobiliteit en leefbaarheid in en om Antwerpen. Het voorstel creëert een niet te stoppen dynamiek. In het straatbeeld duiken duizenden affiches op, fietsers laten aan iedereen weten: ‘Ik wil op Ringland fietsen’, en langs de Ring planten burgers en organisaties met een hart voor Antwerpen de vlag van Ringland. Festivals, evenementen en bekende gezichten verbreden het draagvlak.
Burgers participeren via crowdfunding aan studies die het voorstel verfijnen en onderbouwen.
Ook overheden zijn steeds meer geïnteresseerd in het plan. De Antwerpse gemeente- en districtsraadsleden, het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering luisteren, stellen vragen en raken mee overtuigd van deze unieke kans.

75.000 Antwerpenaars steunen het idee voor een nieuwe volksraadpleging, omdat ze niet geloven dat de bestaande plannen voor de Oosterweelverbinding verenigbaar zijn met een volledige overkapping. Samen met een procedure bij de Raad van State door de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, houden ze zo de druk op de ketel om tot een politiek akkoord te komen.

En plots gaat het snel. De inzichten zijn gegroeid, de plannen meer en meer verfijnd, en dankzij intendant Alexander D’Hooghe verbetert ook de verstandhouding tussen de betrokken instanties en burgers.
Begin 2017, amper drie jaar na de start, sluit Ringland samen met stRaten-generaal en Ademloos, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering het Toekomstverbond, een akkoord dat moet leiden tot de volledige overkapping.

In de zomer krijgen zes ontwerpteams de opdracht om, onder leiding van de intendant, de overkapping concreet uit te werken.

Ringland in een notendop

Ringland pleit van bij het begin voor een totaaloplossing, zowel voor de mobiliteit als voor de leefbaarheid, in en rond Antwerpen. De volledige overkapping van de Ring is dé oplossing voor meer ruimte en groen, vlot en veilig verkeer, een betere gezondheid en een veel grotere leefbaarheid.

Ringland formuleerde enkele essentiële uitgangspunten:

  • scheiding van doorgaand en stedelijk verkeer, om de Ring vlotter en veiliger te maken
  • minder verplaatsingen met de auto, ten voordele van meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer
  • het sluiten van de Ring als sluitstuk van het hele verhaal, met een verplaatsing van het zwaar en doorgaand (haven)verkeer naar het noorden
  • groene verbindingen tussen stad en rand, Luchtbal en Merksem,…

Toekomstverbond in een notendop

In 2017 sluiten de burgerbewegingen en de overheden het Toekomstverbond, een akkoord om samen tot een volledige overkapping te komen.

Daarin komen de partijen overeen dat:

  • alvast 1,25 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de eerste fase van de volledige overkapping
  • de Oosterweelverbinding er toch komt, maar enkel voor stadsregionaal verkeer, terwijl het doorgaand verkeer het Haventracé rond de stad moet volgen
  • de mobiliteit in de grote vervoersregio (van Beveren tot Brecht) verbeterd moet worden via een Routeplan 2030, waardoor het aantal verplaatsingen met de auto vermindert, dankzij een modal shift naar meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer (modal split 75/25 naar 50/50)
  • er voortaan constructief wordt samengewerkt, met inspraak van de burgers
  • de procedures bij de Raad van State worden stopgezet

Modal split 50/50

De modal split 50/50 gaat uit van de helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens. Het Routeplan 2030 voor de Vervoersregio Antwerpen moet helpen om deze ambitie te realiseren. Het wordt uitgewerkt op een van de vier werktafels binnen de Werkgemeenschap. Ringland vindt de modal shift naar 50/50 een vooruitgang, maar durft voor nog meer ambitie te pleiten. Ringland is door buitenlandse voorbeelden overtuigd dat 70/30 realiseerbaar is.

X
- Enter Your Location -
- or -