Vlotter en veiliger verkeer

Bekijk hier hoe Ringland de files oplost

Animatie gemaakt door studenten Multimedia Technology van KDG

De Antwerpse Ring vandaag

Bekijk hier de gevaarlijke weefbewegingen op de Ring in Borgerhout

8 oplossingen voor de mobiliteit
  • 1Verkeer scheiden in aparte tunnels

    Ringland scheidt het lokale en het doorgaande verkeer. Wie in de stad moet zijn, rijdt in de binnenste tunnels. Wie Antwerpen voorbij moet, kiest de buitenste tunnels. Weefbewegingen zijn dan niet meer nodig. Dat verhoogt ook de capaciteit van de Ring. Lees meer over de mobiliteitsoplossing van Ringland.

  • 2Aangepaste snelheid

    In de tunnels voor doorgaand verkeer mag je 90 km/u rijden, in die voor het lokale verkeer 70 km/u. Op de Nieuwe Singel op het dak van de tunnels rijd je 50 km/u. De tunnels zijn ontworpen volgens de Europese tunnelrichtlijnen en garanderen maximale veiligheid. Kijkfiles zijn uitgesloten.

  • 3Reorganisatie Kennedytunnel

    Vandaag veroorzaken 3 linkse inritten de files op Linkeroever. Vrachtverkeer geraakt moeilijk van -2 in de tunnel naar +1 in Zwijndrecht. Ringland stelt richting rechteroever voor een veilige en vlotte doorstroming rechtse inritten voor. Komende van de Kennedytunnel richting Gent blijft het verkeer op -1 tot voorbij Zwijndrecht. Dat verhoogt ook daar de leefbaarheid.

  • 4Liefkenshoektunnel tolvrij

    Vandaag haalt de Liefkenshoektunnel te weinig verkeer van de Ring wegens de tolheffing. Ringland vraagt op korte termijn de opheffing van de tol. Later past de Liefkenshoektunnel in een systeem van rekeningrijden voor de hele regio. Het verkeer van de nieuwe A4 in Nederland kan via de Liefkenshoektunnel en de E34 naar Zeebrugge en Frankrijk.

  • 5Derde Scheldekruising noordelijker

    Een Scheldekruising in het verlengde van de A102 houdt het verkeer verder van de stad. Een noordelijke ligging biedt ook een betere ontsluiting voor het havenverkeer. De tracés Meccano, Oosterweel-Noord en ARUP-Sum zijn te onderzoeken. De lange verbinding E34-E17 door het Waasland is alleszins niet wenselijk. De korte Meccano-tangent kan wel.

  • 6A102 aanleggen, R11bis niet aanleggen

    De A102 tussen Wommelgem en Schoten vermindert de druk op de noordelijke Ring en moet dus snel gerealiseerd worden. Een tunnel met aansluitingen naar de E19 en de E34 leidt tot minder sluipverkeer. De R11bis door Edegem, Mortsel en Borsbeek zal de files niet verminderen en is dus onverantwoord.

  • 6A102 aanleggen, R11bis niet aanleggen

    De A102 tussen Wommelgem en Schoten vermindert de druk op de noordelijke Ring en moet dus snel gerealiseerd worden. Een tunnel met aansluitingen naar de E19 en de E34 leidt tot minder sluipverkeer. De R11bis door Edegem, Mortsel en Borsbeek zal de files niet verminderen en is dus onverantwoord.

  • 7Viaduct A12 in sleuf of tunnel

    Het viaduct in Wilrijk (A12) is te vervangen door een sleuf of tunnel.

  • 8Viaduct Rivierenhof intunnelen

    Het viaduct langs het Rivierenhof is te vervangen door een tunnel.

Het ringspoor: overstappen wordt kinderspel

Stal je fiets, spring de stadstrein op, wandel tot aan de tram, of fiets verder de stad in. Ringland bepleit een nieuwe, efficiënte overstapcultuur. Een belangrijke schakel in dat verhaal is de stadstrein op het Ringspoor.

Oosterweel helpt de haven niet vooruit

De haven heeft nood aan een derde Scheldekruising die meer noordelijk ligt, rechtstreeks aansluitend op de verkeersknoop in Ekeren, in het verlengde van de nieuw te bouwen A102. Zo wordt het havenverkeer ook weggehouden van de stad.

Van BAM naar WAM

Mobiliteit houdt geen rekening met grenzen, niet van de stad, niet van de gemeente, niet van de provincie. Stad en rand moeten de problemen samen aanpakken. Daarvoor is een nieuwe structuur nodig: een Werkvennootschap Antwerpen Mobiel (WAM).

Partiële overkappingen bevorderen verkeersveiligheid niet

De Ringland Academie plaatst grote vraagtekens bij de tweede overkappingsstudie van het stadsbestuur. Met een gedeeltelijke overkapping overdek je alleen de verkeersongevallen en de files. Afwisseling tussen tunnel- en daglicht heeft bovendien een negatief effect op de aandachtsfocus van bestuurders.

Veelgestelde vragen over mobiliteit

Wist je dat je voor giften aan Ringland nu ook een fiscaal attest kan krijgen?

Sympathisanten van Ringland namen het initiatief om in de schoot van de Koning Boudewijnstichting het Fonds Vrienden van Ringland op te richten. Dit Fonds heeft als enige doel de projecten van de vzw Ringland te ondersteunen. Concreet betekent dat dat vanaf 1 november 2017 giften vanaf 40 euro (op jaarbasis) aan het Fonds Vrienden van Ringland fiscaal aftrekbaar zijn.

Ja, ik doe meteen een gift!

Nee, ik ben niet geïnteresseerd

X
- Enter Your Location -
- or -